کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

حذف صفر از پول ملی

حذف صفرهای بی ارزش برای با ارزش شدن ریال

روز چهارشنبه (88/10/30)در حالی که رئیس جمهور خود را در محاصره پرسشهای خبرنگاران در خصوص هدفمندی یارانه ها بویژه پرداخت نقدی یارانه ها دید، به حذف سه صفر از واحد پول ملی برای رساندن آن به ارزش واقعی اش سخن گفت و این وعده را داد که پس از هدفمندی یارانه ها این اتفاق خواهد افتاد.

      




اگرچه این وعده را پیش از وی، رئیس کل بانک مرکزی هم داده بود، اما شرایط ویژه کشور و رکود تورمی موجود، اهداف این کار را زیر سؤال می برد و با واکنشهای متفاوتی از سوی کارشناسان رو به رو شد.شاید به همین دلیل هم بود که بهمنی هر بار که در خصوص زمان حذف سه صفر مورد پرسش قرار می گرفت، مسأله را به بررسی های کارشناسی در این خصوص حواله می کرد.

تقریباً هم اکنون کسی نیست که تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها را انکار کند یا برای آن ارقام غیرقابل قبول چند درصدی تصور کند، همه کارشناسان از جمله دولتی و منتقد بر این نکته اتفاق نظر دارند که در جریان هدفمندی یارانه ها تورم دو رقمی بیش از ۲۰ درصد به تورم فعلی افزوده خواهد شد و این امر باعث بی ارزش تر شدن پول ملی می شود و شاید به گونه ای گردد که برای خریدهای روزانه هم مردم مجبور شوند حجم زیادی از پول را همراه خود ببرند.

این مسأله علاوه بر هزینه های گزافی که برای چاپ اسکناس به دولت تحمیل می کند باعث اثر روانی آن بر تورم نیز خواهد شد و احتمالاً جمع این گزینه ها باعث تصمیم دولت در این خصوص شده است.

● چرا حذف صفر

برخی بر این باورند که ایران به تبعیت از کشور همسایه ترکیه که در دوران رشد اقتصادی و پس از یک تورم سرسام آور اقدام به حذف ۶ صفر از پول ملی اش کرد، قصد دارد تا با تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها مقابله کند تا حداکثر سود را از نظر روانی از این کار ببرد، رئیس کل بانک مرکزی هم به نظر می رسد چنین دیدگاهی داشته باشد.محمود بهمنی با اشاره به اینکه حذف سه یا چهار صفر از پول ملی فقط از لحاظ روانی در مسأله تورم اثرگذار است، افزود: پس از تعیین تکلیف هدفمند کردن یارانه ها طرح حذف صفر از پول ملی در دستور کار خواهد بود.وی به نکته دیگری هم اشاره دارد و با بیان اینکه چاپ اسکناسها و ضرب سکه ها با قیمت پایین توجیه اقتصادی ندارد، گفت: برخی از این اسکناسها و سکه ها به میزان بالاتر از قیمت واقعی خود ضرب یا چاپ می شود.

● تورم صرفه جویی اقتصادی

نکته آخر مدنظر رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه برخی دیگر از کسانی که دستی در اقتصاد دارند نیز قرار گرفته و آنها نیز بر رعایت صرفه جویی با حذف صفرها موافقند.

شهباز حسن پور بیگلری، نماینده سیرجان و بردسیر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله کسانی است که چنین دیدگاهی دارد و می گوید: اجرای این عمل بسیار مناسب است و موجب بروز صرفه جویی اقتصادی در کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه رئیس جمهور در خصوص حذف سه صفر از پول ملی کشور کارشناسی شده است، ولی باید ابعاد متفاوت و مختلف آن را نیز در جامعه در نظر گرفت.

این عضو شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه لازم است راهکارهای اجرایی این تصمیم نیز اندیشیده شود ، تصریح کرد: این عمل باید به شیوه ای اجرا شود که در مرحله انتقال پول از نظام کنونی به نظام جدید، تولید کنندگان، فروشندگان، خریداران و در واقع مردم جامعه ضرر و زیان نبینند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه لازم است ابتدا نوعی بستر سازی فرهنگی در خصوص حذف سه صفر از واحد پول ملی بین مردم ایجاد شود، خاطرنشان کرد: زمانی که کالایی به مبلغ یک هزار ریال توسط فروشنده به فروش می رسد، با حذف سه صفر از پول، آن فروشنده باید کالای خود را به مبلغ یک ریال به فروش برساند که این خود نوعی مشکل ارتباطی در جامعه ایجاد می کند.وی با بیان اینکه اجرای این تصمیم در نهایت به نفع اقتصاد کشور و جامعه است، افزود: اتخاذ این تصمیم موجب کاهش هزینه های دولت در زمینه هایی چون چاپ و نگهداری اسکناس و نیز کاهش میزان نقدینگی در سطح جامعه خواهد شد که این کاهش نقدینگی موجب پایین آمدن سطح تورم می شود.

● تأثیری ندارد

اما همه نمایندگان مجلس و کارشناسان به این اندازه نسبت به این تصمیم خوشبین نیستند و برخی علاوه بر اینکه آن را نیازمند کارشناسی بیشتر می دانند، به بعضی زوایای دیگر حذف سه صفر از پول ملی اشاره دارند.

از این جمله می توان به سیدکاظم دلخوش عضو شناخته شده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که بر این باور است که حذف صفر از پول کشور، اثرات مؤثر در اقتصاد کشور ندارد؛ زیرا پول ما چه یک صفر داشته باشد و چه ۱۰ صفر، باید دید کالاها با چه قیمتی مبادله می شوند. وی در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان این مطلب می افزاید: حذف صفر تنها حجم پول را کاهش می دهد، اما تأثیری در روند اقتصادی و حل مشکلات آن ندارد.

نماینده مردم صومعه سرا در خانه ملت با بیان اینکه سیاستهای پولی و مالی چه در قانونگذاری و چه در اجرا نقص دارد، گفت: ابتدا باید این سیاسته ا اصلاح شود؛ زیرا اگر این موارد اصلاح نشود تغییری نخواهیم داشت.وی با بیان اینکه کاهش تورم بستگی به کنترل نقدینگی در جامعه دارد، گفت: زمانی برای توسعه سرمایه گذاری به بازار پول تزریق می شود، اما به دلیل آنکه کنترل نمی شود، ایجاد تورم می کند. همچنین نوع واردات و دیگر عوامل منجر به تورم می شود و با کاهش صفر از پول، تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.

● اولویت ندارد

برخی دیگر از نمایندگان مجلس اگر بر تأثیر آن اذعان دارند، اما این کار را اولویت ندانسته و نیازمند برنامه ریزی و پروسه ای طولانی مدت می د انند.

غفار اسماعیلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تجربه حذف صفر از واحد پول ملی در برخی کشورها تجربه موفقی است، ولی اجرای آن در آستانه اجرای هدفمندسازی یارانه ها در اولویت نیست.

نماینده مردم هشترود، حذف صفر از واحد پول ملی را در بلندمدت ضروری دانست و افزود: پول خرد هر قدر بیشتر شود، هزینه ضرب یا چاپ افزایش می یابد، علاوه بر آن ارزش ریال به کمترین حد خود رسیده، بنابراین حذف صفر از پول کشور ضروری است، ولی این کار باید پس از به نتیجه رسیدن طرح تحول اقتصادی و در بلندمدت انجام شود.وی افزایش نرخ تورم را موجب بی ارزش تر شدن ارزش پول ملی دانست و اظهار داشت: حذف صفر از پول ملی به دلیل بی ارزش تر شدن آن باید پس از حذف یارانه ها و آزادسازی حاملهای انرژی و تثبیت ارزش پول ملی انجام شود.علی بروغنی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص به خبرنگار ما گفت: تغییر پایه پولی کشور باید به صورت برنامه ریزی شده و پس از مشخص شدن آثار تورمی طرح تحول اقتصادی و لایحه هدفمندسازی یارانه ها اجرا شود.

وی تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی اگر موجب کاهش برخی هزینه ها شود، بخش کوچکی از اثرات مثبت خود را نمایان کرده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه، تقویت واحد پول خرد در کنار تغییر پایه پولی کشور را مورد تأکید قرار داد و افزود: در صورت اصلاح پایه پولی کشور باید فکری نیز برای واحد پول خرد شود، زیرا اگر این گونه نشود قیمت کالاها به صورت غیرواقعی تا سطح اولین واحد پول بزرگ افزایش یافته و در نتیجه آثار تورمی حذف صفر از پول ملی نیز همزمان اتفاق می افتد.نماینده مردم سبزوار خواستار اجرای برنامه ریزی شده تغییر پایه پولی کشور شد و اظهار داشت: حذف صفر از پول ملی باید طبق یک برنامه زمان بندی اصولی به اجرا درآید تا آثار منفی آن به حداقل برسد و این برنامه اصولی باید از سند چشم انداز و قانون برنامه پنجم توسعه تبعیت کند.

● پول جدید

اگرچه حذف سه صفر از پول ملی گزینه ای است که بیشترین بحثها روی آن صورت گرفته، اما یک راهکار دیگر هم وجود دارد که برخی کارشناسان به آن اشاره کرده اند و آن تغییر پول ملی و انتخاب واحد جدیدی برای پول ملی است.

در همین راستا مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه ارایه پول جدید در واقع یک زندگی جدید به اقتصاد و جامعه می بخشد، گفت: اگر قرار است پول ملی عوض شود، باید یک پول کاملاً جدید با ابعاد جدید و غیرقابل تبدیل ذهنی و یا عملیاتی، جایگزین پول قبلی کرد.

حسنعلی قنبری در خصوص آثار و تبعات حذف صفر های اضافی از پول ملی اظهار داشت: اگر به تنهایی ۳ صفر از پول ملی حذف شود، فقط هزینه های عملیاتی و اجرایی نظام پولی کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه حذف صفرهای اضافی شاید در امور حسابداری و تحقیقاتی کمک کند، تصریح کرد: معمولاً زمانی که در اقتصادی قصد تغییر پایه پولی مطرح باشد، پول ملی که خاصیت خود را از دست داده با حذف ۳ یا چند صفر به ارزش واقعی خود نمی رسد.

قنبری با اشاره به حذف صفرهای اضافی و یا تغییر پول ملی در کشورهای دنیا اشاره کرد و افزود: موفق ترین داستان تاریخی در این زمینه به آلمان مربوط می شود که پول ملی خود را به صورت ریشه ای عوض کرده و روح تازه ای در کالبد اقتصادی دمیدند.

نظرات 11 + ارسال نظر
دموزین 1388/11/04 ساعت 12:04

چه خوب می شد اگه از همه عددها چندتا صفر کم می کردن.اونوقت دیگه نه آمار بیکارا زیاد بود نه اونایی که زیر خط فقرن نه............!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پدربزرگ 1388/11/05 ساعت 23:13

به به ! این صفر خیلی چیز خوبیه ! بنده خیلی بهش علاقه دارم ! برای همین در دوران جوانی و همینطور در این سالهای اخیر همش در کنار هم بودیم !!!

با سلام خدمت هم دانشگاهی عزیز
با توجه به اینکه دانشگاه ارشاد دارای انجمنی در سایت فیس بوک نبود در حالی که هر جای کوچکتری دارای همچنین انجمنی بود،اینجانب گروهی در فیس بوک ایجاد کردم که هم دانشجویان می توانند بحث و تبادل نظر داشته باشند هم کمکی می کند که سالهای آینده هم کلاسیه ها و دوستان خود را پیدا کنند.
در نتیجه از جنابعالی خواهشمندم لینک فیس بوک این دانشگاه را در یکی از پست های خود بیاورد،
لینک زیر:
http://www.facebook.com/group.php?gid=270734206957&ref=mf

... 1388/11/06 ساعت 15:12

وای چه عالی چه قدر خوب شد . آقای هشترودی واقعاْ ممنون .خیلی کاره خوبی کردین . آهای آهای مدیران وبلاگ نمی خواین یه تشکر از آقای هشترودی بکنین ؟؟!!!!!!!

پدربزرگ 1388/11/06 ساعت 17:51

خدا خیرت بده! مثل اینکه دل بچه ها رو شاد کردی !

دموزین 1388/11/07 ساعت 12:28

مگه شماها تونستین برین تو این سایت؟!

پدربزرگ 1388/11/08 ساعت 01:08

بنده رفتم یه سری زدم و سریع برگشتم !

دموزین 1388/11/08 ساعت 13:51

مگه فیس بوک فیلتر نیست؟!!
راستشو بگو پدربزرگ چه جوری رفتی؟؟؟

پدربزرگ 1388/11/09 ساعت 00:13

البته که فیلتره !!! ولی فیلتر که آفریده شد ، فیلتر شکن هم آفریده شد !!!

دموزین 1388/11/09 ساعت 17:05

همینو می خواستم بدونم دیگه!!!دیدین چه راحت ازتون اعتراف گرفتم!
مگه نمی دونستین استفاده از فیلترشکن جدیدا جرم اعلام شده؟!
آخه چرا به قانون احترام نمی ذارین؟!!دیگه از دانشجوی دانشگاه ارشاد اونم دانشجوی حسابداری تخطی از قانون بعیده!!!!وای وای وای......

پدربزرگ 1388/11/10 ساعت 00:20

واقعا!!!!!!!!!!!!!!!!!
نمیدونستم!!
کی از فیلتر شکن استفاده کرده!!؟ کی بود گفت !!؟ کجا رفت !!؟ نمیبینمش!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد