کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

کــــافــــه حـســـــــابداران

بســــم الـلــــه الـرحــمن الـرحیــــــــــــــــــــمـــ.......... . . .

مدرک گرایی افت با سوادی!

مدرک گرایی، آفت با سوادی!

مدرک گرایی و توجه بیش از پیش به اخذ مدارک تحصیلی هر چه بالاتر، در سالهای اخیر به یک آفت بزرگ به ویژه برای باسوادها" مقصود بالاتر از دیپلمه ها" تبدیل شده است.!

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، آقایان و خانم های باسواد!، وقتی در یک محیط کاری " اعم از دولتی ، شرکت های طرف قرار داد با دولت یا بخش خصوصی " با حکم مسوولیتی حتی در سطوح میانی و پایه نیز مواجه می شوند، اولین مطلب و نکته ای که به ذهن شان می رسد، اینست که مدرک موجود با این جایگاه همخوانی ندارد و لذا تا دیر نشده، باید کاری کرد.

با خود گفتم که همین جوری که نمی شود، به کسی مدرک بدهند" حالا اگر هم مدرک به شکل قانونی تقدیم شد" ، دستگاههای اجرایی و ..که تا این حد بی ضابطه نیستند که این مدارک را عمل کنند و حتما تحقیق و بررسی در کار است.
بازهم یک محاسبه ذهنی کردم و دیدم ، اگر درصد اندکی از مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترای در کشور " با تغییر مسوولان در هر دوره که تعدادشان خیلی ، خیلی زیاد استاز نوع سفارشی و رانتی باشد، چه حجمی از بیت المال سالها و گاه تا آخر عمر در جیب این افراد کلاهبردار می رود.
به خاطر دارم یکی از خبرگزاری ها چند سال  قبل در دوره یکی از دولت های پیشین " نوشته بود، در این دولت دستکم 40هزار مدیر تغییر کرد.
ما که سرمان در حساب و کتاب است، با یک حساب سرانگشتی محاسبه کردیم و دیدیم، چنانچه بخشی از این مدیران محبوب از مدارک خیلی قانونی استفاده کرده باشند تا بعدها زمین و هوای آن رییس موسسه ، دانشکده ، آموزشکده و در نهایت دانشگاه را داشته باشند، - حالا شما پیدا کنید ، پرتقال فروش را
این جملات را که سر هم کردم  ، روزنامه ابتکار را دیدم که همزمان با قلم اینجانب در همین مسیر مطلبی را منعکس کرده است و لذا بی مناسبت ندیدم که از این مطلب هم در همین بخش بهره ببریم. البته اگر موافق هستید. !!
این روزنامه آورده است: مدرک گرایی در جامعه آموزشی ایران هر روز گسترده تر و بغرنج تر می شود. نوعی رابطه متقابل میان مدرک از یکسو و از سوی دیگر منزلت و پرستیژاجتماعی، حقوق اقتصادی و اجتماعی و وضعیت و شغل و... موجب شده که مدرک عاملی مهم و حیاتی در زندگی اجتماعی ما باشد.همین رو آوردن به مدرک و مدرک گرایی در کشور باعث شده است تا کار و بار باندهای مختلف جعل مدرک در کشور بگیرد و نانشان حسابی در روغن باشد
سفارش مدرک،تحویل در محل ،"مدرک رسمی دانشگاهی فقط در 30روز-تایید شده در 62کشور دنیا" این جمله،معروفترین جمله برای مشتریان خواهان مدرک تحصیلی بدون قبول شدن در دانشگاه است.اگر با یکی از این مراکز تماس بگیرید،این سخنان را خواهید شنید:"این حقیقتی انکارناپذیر است که با کسانی که مدرک دانشگاهی دارند به صورت نخبگان و روشنفکران در جامعه برخورد می شود. با اطمینان می توان گفت اگر شما یک مدرک معتبر دانشگاهی داشته باشید، دیگران به صورت یک نیروی ماهر، کارآمد و صاحب نظر در حیطه کاری با شما برخورد خواهند کرد.
اگر همیشه آرزوی این را داشته اید که یک مدرک مجاز بین‏المللی بر روی دیوار منزل یا محل کارتان نصب کنید، ولی هیچگاه وقت و پول کافی در اختیار نداشته اید، در حال حاضر بهترین امکان را پیدا کرده‏اید.ما مدارک غیردولتی از دانشگاه های معتبر با قیمت بسیار مناسب ارایه می کنیم. ما جزو مشاوران تحصیلی هستیم که می توانیم تجربیات اکتسابی و معلومات شما را دسته بندی کرده و برای دانشگاههای مختلف ارسال کنیم تا در صورت تایید، مدارک دانشگاهی خود را دریافت کنید. خدمات پیشنهادی ما یک مهلت 10روزه نیز دارند که در صورت راضی نبودن شما، پول شما پس داده شده و نام و مشخصات شما از اداره فارغ التحصیلان دانشگاه مربوطه حذف می شود. اگر نیاز به مدرک دارید، همین حالا به صفحه سفارشات بروید و مشخصات خود و سوابق کاری و سایر اطلاعات مورد نیاز را پر کنید و برای ما ارسال کنید. ما به صورت معمول می توانیم برای 99درصد از تقاضاهای معقول تاییدیه بگیریم..." 

تحویل مدارک بدون برگزاری کنکور  

سال 83 بود که سایت بازتاب از انتشار آگهی هایی از سوی تعدادی از دانشگاههای دولتی خبر داد.بنابراین خبر تعدادی از دانشگاههای دولتی به طور رسمی، با انتشار آگهی های تبلیغاتی، مدارک خود را بدون برگزاری کنکور و در قبال دریافت 20 تا 60 میلیون تومان به فروش گذاشته بودند. مطابق با این آگهی ها، مدارک مذکور که برای دوره چهارساله لیسانس و فوق لیسانس بود، مورد تایید وزارت علوم قرارمی گرفت.این در حالی بود که از دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی شریف و دانشکده فنی دانشگاه تهران، به عنوان برگزارکنندگان دوره های مزبور، نام برده می شد.

 

 دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به عنوان پیشرو این گونه اقدامات، با انتشار آگهی بزرگ در یکی از روزنامه ها اعلام کرد که برای دوره لیسانس به مدت سه سال و مجموعه دوره لیسانس و فوق لیسانس در چهار سال، مدرک صادر می کند که مورد تایید وزارت علوم است. دوره های آموزشی مذکور که حدود یک سال در خارج از کشور و مابقی در داخل برگزار می شد، به صورت قرارداد دو جانبه بین دانشگاههای دولتی ایران و دانشگاههای خارج از کشور برگزار می شد.

 

درهمان سال در پی انتشار این خبر مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم فروش مدارک دانشگاههای دولتی کذب محض دانست. مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره این خبر گفت:«چنانچه وزارت علوم قصد فروش مدارک خود به این افراد را داشت هیچگاه مدارک دانشگاه "هاوایی" را غیرقانونی اعلام نمی کرد و آنها را ارزشیابی می نمود.
در حالی که اعلام کرده ایم این دانشگاه غیرقانونی است. مگر ممکن است وزارتخانه ای با فروش مدرک عملکرد خود را زیر سوال ببرد.برخورد با معضلاتی از این دست، نیاز به دقت نظر و موشکافی های کارشناسانه دارد و صرف تکذیب یا تایید آن کمک چندانی به اصل واقعیت موجود نخواهد کرد.این در حالی است که به اعتراف صاحب نظران جامعه ایران برای گذر از بحران مدرک گرایی نیازمند افزایش ظرفیت جذب دانشجو در مراکز آموزش عالی دولتی و خصوصی از یک سو و نیز تغییر در فرهنگ نگرش به مدرک و دانایی است.

 

به عبارت دیگر باید برخورداری از دانش و تخصص، جایگزین مدرک گرایی در ساختار نظام اداری-اجتماعی کشور شود و این فرآیندی است که سالها وقت و تلاش کارشناسان و صاحب نظران را مصروف خود خواهد کرد.صاحبنظران معتقدند پدیده هایی چون صدور مجوز ایجاد شعبه برای دانشگاه های خارجی، برپایی دانشگاه های خصوصی و آزاد و یا ایجاد دانشگاه های بین المللی در شرایط عادی، امری مطلوب به شمار می آید که می تواند در ممتاز ساختن موقعیت علمی و ارتقای جایگاه آموزش عالی موثر باشد، اما وقتی جامعه گرفتار بیماری و معضل مدرک گرایی است، شرایط -خواسته یا ناخواسته-برای مخدوش شدن عرضه خدمات دانشگاهی فراهم می شود.

 

 در این میان کسب دانش و معرفت است که در این آشفته بازار فراموش می شود.و این وضعیتی است که گویی آرام آرام دارد خود را در جامعه دانشگاهی ما نشان می دهد
با این عبارات معلوم می شود، که مطالب آن آقای محترم در تاکسی نارنجی کم بی راه نبوده و ایشان بی جهت به دنبال کسب مدرک دکتری و بازنشستگی با همان مدرک نبودند.
قصد ما از تهیه این گزارش و تحلیل ، بد آموزی نبوده و نیست ، اما توصیه ما این است که نان حلال را به هر چیز دیگری ترجیح دهید و به یاد داشته باشیم که ما مسلمان هستیم و نباید نان حرام در سفره ما و شما قرار گیرد

سردبیر خبرگزاری اقتصادی ایران 

 

نظرات 15 + ارسال نظر
سمیرا 1388/11/22 ساعت 13:25

باباتودیگه کی هستی!!!!!!پشتکار!!!!!!!!!!!!!!

ممنون.ما هم به فکر این وبلاگ نباشیم که راکد می مونه و ماه به ماه کسی نگاهشم نمی کنه!!!!

صلح 1388/11/23 ساعت 18:03

تامل بر انگیز بود. آفرین .خوشمان آمد.

دموزین 1388/11/23 ساعت 20:39

آره واقعا تامل برانگیز بود.اما ای کاش می نوشتین در دولت نهم و بعد از نهم چقدر مدیر با مدرک الکی بودن که عوض هم نشدن!!!!!!!!!!!!!!!

ستاره 1388/11/23 ساعت 21:06

چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟؟

پدربزرگ 1388/11/23 ساعت 23:05

فرزندم دموزین میبینم که باز رفتی تو فاز سیاست !
از سامان جان خبری نیست ! کجاست !؟ سامان !!! سااااااامان !

سمیرا 1388/11/24 ساعت 11:18 http://67.blogsky.com

سلام
مرسی از اینکه اومدین به وبم
حرفتون خیلی خیلی خوب بود.... تو اوج ناراحتیم کلی بهم دلداری داد...
ممنونممممممممممم
میمونم و سعی میکنم لای آهن پاره ها نرم!!!!!
روز خوش

پدربزرگ 1388/11/24 ساعت 13:11

خواهش میکنم
خدا رو شکر

سامان 1388/11/25 ساعت 12:27

سلامممممممممممم من اینجام من اونجام من همه جاممممممممم

دموزین 1388/11/25 ساعت 13:05

من همیشه تو این فازم!

دموزین 1388/11/25 ساعت 13:31

میشه بگین از کجا باید ببینیم که کلاسامون کجا تشکیل میشه؟!
اصلا ترم جدید از کی شروع میشه؟!

ستاره 1388/11/25 ساعت 14:53

خسته نباشید !
به سایت دانشگاه www.edu.ir مراجعه بفرمایید.(لینک وبلاگ دماوند هم اون پایین موجود است)کلاسها از 3 شنبه شروع میشه توی سایت هم گاهی کلاسهایی که تشکیل نمی شه می زنه .اگر هم خواستید مطمئن شید پیشنهاد می کنم اگر می تونید قبل از رفتن تماس بگیرید.گرچه بعید است که این هفته کلاسی تشکیل بشه چه تهران چه دماوند! اطلاعات تکمیلی دیگر هم تو سایت مشخصه !

صلح 1388/11/25 ساعت 17:05

البته باید خلوص نیت داشته باشی تا اینایی که ستاره گفتو ببینیدا.با وضو وارد سایت بشی شاید فرجی بشه.

! 1388/11/26 ساعت 16:12

احسنت به صلحححححححححح می گن حرف راست و از صلح بشنو همینه من این ترم این بی مسئولیتی دانشگاه در اطلاع رسانیو درست می کنم اصلا این ترم می خوام یه دوره اصلاحات بذارم صلحم هست دیگه مدیریتو این حرفاهم خیالم راحته چه بسا که در این مملکت هیچی درست شدنی نیست ..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

! 1388/11/26 ساعت 16:24

راستی راجع به مدرک گرایی اصلا اهمیتی نداره شما سوادت افت داشته باشه یا نه مدرکو بگیر بقیش علم و سوادو شعورو انسانیتو خدمت به خلق تو این محیط (...).....ه
خلاصه اینکه به قول دوست خوبمون با مدرک الکی اومدنو نرفتن که باید حرفشو طلا گرفت این ماجرا پیچیده تر از این حرفاست که بخواد این جوری حل بشه پدر بزرگ یادش رفت نصیحت کنه من میگم اگه شما تو اینجا اخر سواد باشی ولی تا دیپلم بیشتر مدرک نداشته باشی واست علفم خورد نمیکنن حالا تو ادم با سوادی باش اینجا نه اروپاست نه ارمان شهر متاسفانه ولی حالا به خودم میگم حالا که دارم مدرک میگیرم ادم با سوادیم باشم ادم باشم از همه مهم تر میگن ادم اول باید خودشو درست کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

پدربزرگ 1388/11/26 ساعت 17:38

احسنت به تو فرزند ! گل گفتی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد